Kongsikan jika bermanfaat

Category Archives for Cara Tidur Sihat

Apa itu Phenylketonuria atau PKU?

Aspartame adalah pemanis tiruan yang berasal daripada asid aspartic dan phenylalanine. Phenylketonuria (fenilketonurik) atau singkatannya PKU adalah penyakit genetik dimana kandungan asid amino phenylalanine dalam darah menjadi tinggi. Pesakit PKU tidak mempunyai atau kurang sejenis enzim ‘phenylalanine hydroxylase’ yang bertanggungjawab dalam metabolisma asid amino phenylalanine. Phenylalanine ialah blok binaan protin (asid amino) yang penting utk […]

Baca selanjutnya

Najis berdarah tanda kanser usus

Menurut statistik Kementerian Kesihatan, kanser usus adalah kanser ketiga tertinggi di Malaysia dan 90% daripada pesakit adalah berusia 40 tahun ke atas. Kesedaran mengenai kanser usus masih kurang dimana kebanyakan pesakit hanya datang berjumpa doktor bila kanser sudah mencapai tahap 3 atau 4 yang mana sel kanser sudah merebak ke bahagian usus dan organ lain. […]

Baca selanjutnya

Kebaikan dan keburukan meminum kopi

Pelbagai pendapat bila ditanya samada minuman kopi baik untuk kesihatan atau sebaliknya. Jawapannya bergantung pada jenis kopi dan jumlah pengambilan. Katakan anda tidak menghidap kencing manis, anda tidak perlu risau meminum kopi sebab kajian mendapati kopi boleh menurunkan risiko menghidap kencing manis (Diabetes Mellitus Type 2). Bukan kerana kafein, tapi bahan lain dalam kopi yang memberi […]

Baca selanjutnya

Punca sukar mengandung atau hamil

Tak dipanggil ‘keluarga’ kalau takde anak bagi pasangan yang berkahwin. Betul kan? Setiap yang berkahwin pasti inginkan anak, maybe nak cepat atau nak lambat sikit atas sebab-sebab tertentu, tak kisahlah apa janji bahagia. Tapi kepada yang sudah lama berkahwin jangan putus asa, cuba dan cuba lagi selagi belum menopos. Tapi ingat, jangan la pula pergi […]

Baca selanjutnya

Kurangkan gula, lebihkan senyuman

Bajet 2014 sudah dibentangkan baru-baru ni. Selain GST yang menjadi topik hangat saya terpanggil untuk meneliti kata-kata kerajaan berkenaan kenaikan harga gula. Kerajaan menarik subsidi gula sebanyak RM0.34 menjadikan harga gula sekarang RM2.84 sekilogram. Saya bukan nak berbahas berkenaan bajet 2014 atau tindakan kerajaan memotong subsidi gula tapi nak komen pasal perkaitan harga gula dengan […]

Baca selanjutnya

Minum kopi menyebabkan osteoporosis?

Saya pernah ditanya oleh seseorang adakah meminum kopi berlebihan (4 cawan atau lebih sehari) boleh menyebabkan penyakit osteoporosis (tulang rapuh disebabkan kepadatan tulang yang berkurang). Memang sebenarnya ada kajian yang cuba menyasarkan fakta tersebut tapi tiada satu pun kajian yang menunjukkan amalan meminum kopi adalah satu risiko osteoporosis. Walaubagaimanapun, kopi sebenarnya mengganggu penyerapan kalsium dalam […]

Baca selanjutnya

Susu ibu memang paling baik untuk bayi

Alhamdulillah. Itulah kalimah yang patut saya zikir kan sebab hari ni dah lebih seminggu selsema. Demam takde cuma batuk berkahak saja. Start dengan anak nombor dua, Kamal Khairi berjangkit kat saya, wife dan Amir Khalif. Anak kedua tu memang lemah, selalu je kena batuk selsema. Kadang berminggu-minggu batuk. Kalau dulu sayalah paling kuat dan paling […]

Baca selanjutnya

Berapa jumlah garam diperlukan sehari?

Secara umumnya, pengambilan garam (sodium atau natrium) adalah cukup 1500 mg dan mestilah tidak melebihi 2300 mg dalam sehari. Namun, secara purata kebanyakan orang akan mengambil garam sebanyak 3500 mg -5000 mg sehari. Pengambilan garam putih atau dikenali sebagai garam proses secara berlebihan adalah berkait rapat dengan pelbagai penyakit seperti tekanan darah tinggi, penyakit jantung, […]

Baca selanjutnya

Kurang tidur melemahkan sistem imun tubuh

Tidur bukanlah satu kelebihan tetapi satu keperluan dalam kehidupan seharian kita. Tidur membantu badan kita berehat dan membaikpulih sel-sel badan termasuklah sel otak. Tidur sama penting seperti pemakanan seimbang dan bersenam. Secara purata kita menghabiskan 1/3 daripada 24 jam sehari untuk tidur. Kurang tidur menyebabkan sistem pertahanan badan atau tahap imun menjadi lemah. Ini mengundang […]

Baca selanjutnya

Keperluan dan bahaya garam kepada kesihatan

Kemunculan garam yang bernatrium tinggi iaitu garam biasa atau garam kimia dihasilkan melalui proses elektrolisis yang menyingkirkan semua kotoran dan bendasing, termasuklah mineral berkhasit. Meninggalkan hanya natrium atau sodium (99.8%) dan klorin. Garam putih biasa ini merupakan pembunuh tersembunyi dalam makanan kita. Pengambilan garam ini secara berlebihan akan menyebabkan pelbagai penyakit seperti tekanan darah tinggi, […]

Baca selanjutnya
>