Kongsikan jika bermanfaat

Category Archives for Cara Tidur Sihat

susah nak tidur

Ketahui 7 Sebab Susah Nak Tidur Malam

Saya nak anda ketahui 7 sebab susah nak tidur malam kerana mungkin anda salah seorang yang mempunyai masalah ini. Bayangkan sudah dua jam anda baring cuba hendak tidur tapi mata masih tak mahu lelap. Anda bingung dan tak tahu kenapa dan nak buat macamana. Susah nak tidur berpunca beberapa sebab. Kadang-kadang saya sendiri pun ada masalah nak […]

Baca selanjutnya

Tidur Yang Cukup Mencegah Kegemukan

Elak gemuk dengan cukup tidur.Kehidupan di kota sememangnya sibuk dan mencabar. Keadaan ini menyebabkan ramai diantara kita tidak mendapat tidur yang cukup dan berkualiti sehinggakan mereka menambah berat badan tanpa disedari.Sebenarnya memang benar kekurangan tidur boleh menyebabkan berat badan bertambah. Walaupun kaitan diantaranya tidak begitu difahami tapi saya akan jelaskan secara ringkas. Hormon Leptin vs […]

Baca selanjutnya

Tiga posisi tidur yang sesuai jika sakit belakang

Sukarnya nak tidur jika mengalami sakit belakang, betul kan? Setiap kali nak baring atau bergerak terasa amat sakit. Saya pernah rasa suatu ketika dulu, sakit belakang yang amat serius. Sampaikan setiap kali nak bangkit terpaksa berpusing dan merangkak perlahan-lahan untuk bangun. Tersilap sikit sakitnya bukan kepalang lagi. Saya nak berkongsi cara tidur yang betul agar […]

Baca selanjutnya

7 Kesan Bahaya Jika Kurang Tidur. No.6 Paling Ngeri.

Semua orang pun tahu tidur amat penting untuk menjaga kesihatan namun berapa ramai yang betul-betul ambil berat pasal tidur? Berapa ramai yang menjaga waktu tidur dan mendapatkan tidur yang nyenyak dan berkualiti? Menurut pengamatan saya, ramai pesakit yang datang ke klinik untuk mendapatkan rawatan tidak sedar yang penyakit mereka berpunca daripada masalah tidur mereka sendiri. […]

Baca selanjutnya

Hubungan apnea tidur dan penyakit jantung

Penyakit pernafasan berkaitan tidur adalah sangat kerap terjadi dikalangan pesakit jantung. Apnea Tidur Obstruktif atau Obstructive Sleep Apnea (OSA) dihidapi oleh 15 juta org dewasa rakyat Amerika dan juga berlaku dalam skala yg besar dikalangan pesakit tekanan darah tinggi dan juga penyakit kardiovaskular yg lain spt penyakit arteri koronari, strok, dan fibrilasi atrium. Apnea tidur […]

Baca selanjutnya

Apakah insomnia dan puncanya?

Insomnia adalah masalah tidur yg paling kerap berlaku. Ia berlaku apabila seseorang itu susah untuk tidur atau tidurnya tidak lena dan sering terjaga. Punca, simptom dan tahap serius penyakit insomnia berbeza pada setiap pesakit. Insomnia mungkin: sukar untuk tidur sukar untuk kekal tidur sepanjang malam terjaga terlalu awal diwaktu pagi  Gejala insomnia disiang hari: mengantuk disiang hari […]

Baca selanjutnya

Tips merawat sakit kepala migrain tanpa ubat

Hari ini saya ingin berkongsi beberapa tips bagaimana hendak mengurangkan sakit kepala migrain dan cara mencegahnya daripada berulang: BARING  Baring dan pejamkan mata dlm bilik gelap selama setengah jam atau lebih. Malah dengan tidur juga menjadi pelega yang tepat. Cuba letakkan pek ais di belakang tengkuk ataupun botol air suam. Berhentilah dari melakukan sebarang pekerjaan, […]

Baca selanjutnya

Infertiliti sekunder punca gagal mengandung anak kedua

Pasangan suami isteri yg sudah mempunyai anak pertama akan teruja dan tak sabar2 nak menimang anak kedua bila tiba masa yg sesuai. Tapi keterujaan menjadi kemurungan bila hasil yg ditunggu2 tidak kunjung tiba selepas beberapa bulan mencuba. Jika kandungan pertama dulu langsung takde masalah tapi sekarang bila nak mengandung kali kedua ianya amat sukar dan […]

Baca selanjutnya

Rahsia hilangkan batuk dalam masa seminit!

“Eh doktor pun sakit?” soalan mengusik bila pesakit melihat saya terbatuk-batuk ketika merawatnya. “Saya pun manusia, sakit juga”. Doktor pandai merawat penyakit bukannya dia kebal kepada penyakit. Manakala yang menyembuhkan penyakit tu hanyalah Allah. Perbezaannya, seorang doktor mungkin perasan lebih awal tanda2 bila dia dihinggapi sesuatu penyakit. Kebanyakan penyakit dapat diketahui hanya dengan melihat tanda2 […]

Baca selanjutnya

Sembelit punca nafas berbau busuk macam t**i?!

Korang mesti pernah kena kan bila bersembang dgn member yg mulut berbau. Aroma yg keluar dari nafasnya ya ampun…tuhan saja yg tau. Boleh bayangkan mcm2 keluar drp mulutnya… tengkorak, tulang ikan, racun serangga dan ntah apa2 la kan. Hehee. Nafas berbau busuk macam t**i (halitosis atau fetor oris) mungkin berpunca drp masalah mulut, gigi atau […]

Baca selanjutnya
1 2 3 5
>